گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز
گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز

پروژه انتقال آب سیمین دشت به گرمسار در حاشیه قرار گرفته است/تکمیل پروژه نیازمند 10 میلیارد تومان اعتبار

ستانها > مرکز > سمنان
جورابلو:
پروژه انتقال آب سیمین دشت به گرمسار در حاشیه قرار گرفته است/تکمیل پروژه نیازمند 10 میلیارد تومان اعتبار
گرمسار- خبرگزاری مهر: مدیر امور آب شهرستان گرمسار با انتقاد از کم توجهی و بی مهری به پروژه کانال انتقال آب سیمین دشت به این شهرستان گفت: متاسفانه این پروژه تحت شعاع پروژه جدید انتقال آب لوله ای به گرمسار شده و پروژه کانال سیمین دشت هیچ اعتباری برای مرمت و بازسازی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهندس ولی اله جورابلو صبح شنبه در حاشیه جلسه ستاد بحران شهرستان گرمسار در گفتگو با خبرنگاران در فرمانداری این شهرستان با بیان اینکه 15 کیلومتر از کانال انتقال آب سیمین دشت تا مسیر کبوتر دره بازسازی و مرمت شده افزود: مسئولان باید توجه داشته باشند انتقال آب با لوله از سد نمرود به تصفیه خانه گرمسار صرفا برای مصارف شرب و صنعت تعریف شده ولی کانال برای تامین آب کشاورزی است.

وی عدم مرمت و بازسازی کانال انتقال آب برای کشاورزی این منطقه را با توجه به وضع بحران آب و خشکسالی در دشت گرمسار فاجعه دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به ضرورت این پروژه اکنون برای تکمیل آن 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر امور آب شهرستان گرمسار خاطر نشان کرد: طی چند سال اخیر هیچ اعتباری به پروژه کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار تخصیص داده نشده و همین دلیل، باعث شده این پروژه در موعد تعیین شده به اتمام نرسد.

جورابلو با اشاره به افت شدید سطح آب سفره های زیر زمینی پیشنهاد کرد تا در بخش کشاورزی، اعتباراتی به منظور هزینه جبرانی به کشاورزان برای عدم برداشت آب داده شود تا موقتا کشت برخی از محصولات کشاورزی متوقف شده و خدمتی به منابع ملی و سفره های آب زیر زمینی شود چرا که تا ده سال آینده ممکن است حتی آب برای شرب نیز به اندازه کافی در این منطقه وجود نداشته باشد و این یک فاجعه برای گرمسار خواهد بود.

وی با یادآوری این که پروژه انتقال آب توسط لوله از سد نمرود به تصفیه خانه گرمسار به علت مشکلات اعتباری و منابع مالی، به گونه ای تعریف شده تا به صورت پیمانی انجام شود ابراز داشت: طرح انتقال آب توسط کانال به گرمسار موسوم به کانال آب سیمین دشت را ، اولین بار بنگاه مستقل آبیاری در سال 1343باهمکاری فائو برای تامین آب کشاورزی و شرب گرمسار و توسعه پایدار کشاورزی وکاهش مشکلات مرتبط با تامین آب در این منطقه پیشنهاد دادند.

مدیر امور آب شهرستان گرمسار ادامه داد: بر اساس مطالعات فائو، آب شاخه های شور در حوضچه هایی ذخیره و از طریق کانال به کویر هدایت می شد. احداث شبکه آبیاری دشت گرمسار و جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی در حاشیه پر شیب بالا دست رودخانه حبله رود از دیگر طرحهای فائو درباره تامین و بهره برداری صحیح از منابع آب در سطح این منطقه بود.

جورابلو با اشاره به این که این مطالعات که در سال 1354 توسط شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس پیگیری و براساس آن احداث سد انحرافی بنکوه و شبکه آبیاری دشت گرمسار آغاز شد بیان داشت: سال 1366 ساختمان بندانحرافی و کانال های درجه یک آبیاری مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی ابراز داشت: بعد از انقلاب و پس از احداث بند انحرافی گرمسار، گزینه انحراف آب شیرین و انتقال آن توسط کانال به عنوان گزینه برتر انتخاب شد و بر اساس آن با ایجاد بند انحرافی در محل سیمین دشت و ایجاد کانالی به ظرفیت 17 متر مکعب در ثانیه و به طول 37 کیلومتر، مقرر شد آب رودخانه حبله رود از طریق آن با کیفیت مناسب تا محل سد انحرافی بنکوه انتقال یابد.

مدیر امور آب شهرستان گرمسار با تاکید بر این که آنچه در عمل اتفاق افتاد این است که یک بند انحرافی در منطقه سیمین دشت و کانالی بتونی و عظیم به طول 37 کیلومتر و با سازه های بسیار سنگین و هزینه بسیار زیاد ساخته شد یادآور شد: علیرغم اینکه ظرفیت اسمی این بند 17 متر مکعب در ثانیه اعلام شده و بنا بود تمام آب رودخانه حبله رود از طریق آن انتقال یابد ولی متاسفانه این امر هیچ گاه عملی نشد و پس از بهره برداری ازآن مقدار اندکی از آب رودخانه  برای تامین آب شرب از این طریق انتقال پیدا می کند و مابقی همچون سال های قبل به طور طبیعی در بستر رودخانه جریان دارد.

جورابلو با ابراز تاسف از این که علیرغم صرف هزینه های فراوان برای احداث این بند، هیچ گاه از ظرفیت اسمی آن بهره برداری نشد گفت: در سالهای اخیر به دلیل نامناسب بودن سازه ها و طراحی اولیه انتقال آب شرب از طریق این کانال، مجددا مرمت و بازسازی کانال انتقال آب سیمین دشت - گرمسار در دستور کار مدیریت امور آب استان و شهرستان گرمسار قرار گرفت اما پس از احداث سد نمرود، پروژه انتقال آب شرب گرمسار از محل این سد از طریق لوله مورد توجه قرار گرفت.

وی در خاتمه افزود: پس از اجرای این طرح، کانال انتقال آب سیمین دشت – بنکوه که با هزینه بسیار بالایی احداث شده و در حال مرمت و بازسازی است، از گردونه بهره برداری خارج شده است.
 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد