گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز
گرمسار نیوز

گرمسار نیوز

پایگاه خبری ، تحلیلی و محلی گرمسار نیوز

بازار ارادان در اثار ملی ثبت شد

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت ۷۱۱ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.
به گزارش عرش نیوز از استان سمنان، ‌محمدحسین بحرالعلومی‌ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسادی شده در استان، تا‌کنون ۷۱۱ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی به ثبت ملی رسیده است.
وی افزود: تا کنون ۶۴۲ اثر تاریخی استان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان عنوان کرد: دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان، کاروانسرای دهنمک و دیگر آثار ارزشمند از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
بحرالعلومی خاطرنشان کرد: تا کنون هشت اثر طبیعی استان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی افزود: این آثار شامل درخت کهنسال چنار سوخته صح، درخت گردوی کهنسال تویه و درخت ارس کهنسال دیباج در دامغان، غار افتر در سرخه، جنگل ابر در شاهرود، درخت چنار کهنسال امامزاده یحیی(ع)، درخت چنار دوقلوی چاشم و درخت گردوی کهنسال کمان رستم در مهدی شهر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از ۶۱ اثر معنوی این استان شامل مراسم معنوی، صنایع دستی، فنون سنتی و مواردی از این دست نیز در فهرست آثار ملی خبر داد.
بحرالعلومی گفت: مراسم گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آئین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدی شهر و شهمیرزاد از جمله مراسم معنوی ثبت شده در فهرست ملی است.
وی بیان کرد: مفرش‌بافی پاده، دست‌بافته های سنتی امیریه، نظام آبیاری دامغان و سمنان، جاجیم‌بافی در سمنان، مهارت شماره‌دوزی سنگسری، مهارت فن لاک‌تراشی کالپوش و نیز مواردی این چنینی از جمله صنایع دستی و فنون سنتی استان سمنان است که به ثبت آثار ملی رسیده است.
فرایند ثبت آثار تاریخی از سال ۱۳۱۰ در کشور آغاز شده است و هرگونه تعرض، تصرف یا تخریب آثاری که در فهرست آثار ملی به ثبت می رسد ممنوع است و با متخلفان حقیقی و حقوقی بر اساس قانون برخورد می شود./تسنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد